Dienstverlening gemeente

D66 zet in deze tijd van smartphones, internet en sociale media in op een moderne overheid. Dat betekent dat zoveel mogelijk dienstverlening ook digitaal mogelijk moet zijn. De rol van de gemeentebalie zal steeds verder verminderd worden. Daarbij is persoonlijk contact nog wel steeds van belang, zeker bij complexere zaken.

De mogelijkheid om elkaar op het gemeentehuis te ontmoeten kan worden uitgebreid met moderne mogelijkheden als skypen of andere vormen van videobellen.  Ook werk- of openingstijden kunnen innovatiever. Veel contacten kunnen beter in het weekend of ’s avonds plaatsvinden. En in plaats van naar de gemeente toe te gaan, kan de gemeente ook vaker naar de inwoner toe komen. Dat vraagt om een flexibelere houding en inzet van gemeentelijk personeel. Tenslotte dienen we mensen die digitaal niet voldoende vaardig zijn goed te ondersteunen. Bijvoorbeeld door samen digitale formulieren in te vullen en het aanbieden van cursussen voor basiskennis van digitale middelen.