Bibliotheek

Voor de locatie van de huisvesting van de bibliotheek is nu een besluit genomen. Bij de inrichting moet de veranderende taakstelling van een bibliotheek centraal staan. Het gaat in een moderne bibliotheek niet alleen om boeken, maar ook om het faciliteren van ontmoeting en het bieden van een studieomgeving. We zien dat jongeren steeds vaker niet meer achter het bureau op de zolderkamer studeren, maar ook in een prettige omgeving waar leren centraal staat. Die ruimte moet de nieuwe bibliotheek faciliteren. Ook vinden wij dat de nieuwe bibliotheek, net zoals het theater open moet staan voor de samenleving en inspeelt op behoeftes. Organiseer lezingen en stimuleer het debat. Daar zit wat ons betreft de toegevoegde waarde van de bibliotheek.

In de kernen van de gemeente Alphen aan den Rijn moeten voldoende uitgiftepunten zijn. Het moet voor iedere inwoner makkelijk zijn om een boek te lenen. Graag zien wij de uitgiftepunten van de bibliotheek verbonden worden aan bestaande gebouwen waar al andere maatschappelijke initiatieven plaatsvinden, zoals wijkcentra. Ook hier staat ontmoeting centraal.