donderdag 15 juni 2017

D66 steunt doorontwikkeling theater Castellum

Op donderdag 15 juni zal D66 van harte instemmen met de doorontwikkeling van theater Castellum tot “Hart van Alphen”.

Voor de toekomst van Castellum (theater en bioscoop) zijn 3 mogelijke toekomstrichtingen bekeken: zaken laten zoals ze zijn, doorontwikkelen door het theater geschikt te maken om ook andere maatschappelijke activiteiten te kunnen herbergen of een deel aan een commerciële partij afstoten.

Het college vindt de 2e optie de meest wenselijke en D66 is het daar van harte mee eens. Daarmee kun je het gebouw en de organisatie meer inzetten voor de Alphense inwoners dan alleen in de avonduren als traditioneel theater.
Het voorziet in een verbouwing waarin de nadelen van de huidige inrichting worden opgelost, zodat de ruimten voor meer zaken inzetbaar zijn, maar waar het gebouw ook uitnodigt om vaker en langer te verblijven.

In de afgelopen jaren is Castellum een aantal keren negatief in het nieuws geweest, waarin een gebrek aan geld steeds het onderwerp was. D66 heeft al jaren achtereen aangegeven dat Alphen aan den Rijn structureel te weinig geld voor de exploitatie van een theater overheeft. Sommige vergelijkbare gemeenten geven twee keer zoveel uit aan hun theater!
In de nieuwe plannen lijkt er nu ook een veel realistischer kostenplaatje gemaakt te worden, zodat de jaarlijkse gelddiscussie eindelijk tot het verleden behoort.

En daarbij: er is meer dan geld in het leven. Een theater (en culture activiteiten in het algemeen) zorgt voor veel woon en leefplezier; het zorgt meetbaar* voor een aantrekkelijkere gemeente.

* zie bijvoorbeeld de invloed van cultuur in de score van “woonaantrekkelijkheidsindex” in de Atlas voor gemeenten