donderdag 23 mei 2019

D66 maakt zich zorgen over afvalscheiding

Alphen aan den Rijn gaat de doelstelling van 75% afvalscheiding in 2020 bij ongewijzigd beleid niet halen.  Sterker nog het percentage afvalscheiding is de afgelopen periode zelfs gezakt en Alphen bungelt onderaan de lijstjes. Dat werd vorige week duidelijk tijdens een informatiemarkt in het gemeentehuis. D66 vindt deze ontwikkeling zeer zorgwekkend, mede door de ambities die eerder zijn uitgesproken door deze coalitie.

Geen blokkades

Wij kijken dan ook met belangstelling uit naar de voorstellen van de wethouder om de doelstelling van 75% afvalscheiding te halen. D66 wil bij voorbaat geen blokkades opwerpen en staat daarbij ook open voor het betalen per vuilniszak (diftar). Uitgangspunt hierbij is dat er wel gekozen wordt voor een eerlijk systeem waarbij de inwoners volop in staat worden gesteld om op een laagdrempelige en hygiënische manier afval te scheiden waarbij ook rekening wordt gehouden met de verschillende situaties (mensen met kinderen, ouderen etc.).