maandag 4 oktober 2010

Lijstnummer D66 bekend

Inmiddels vele jaren geleden nadat duidelijk werd dat de Oude Rijn niet zou worden omgelegd, is er een nieuw bestemmingsplan goedgekeurd voor Nieuwe Sloot. Hoewel het jammer is van dit bijzonder stukje Alphen, was het natuurlijk nooit de bedoeling om midden in Alphen een weiland te laten bestaan.
We hebben in Alphen a/d Rijn niet zo veel plekken meer waar er gebouwd kan worden, zonder het buitengebied in te gaan. En we hebben wel enorme wachtlijsten voor huurwoningen en een flinke behoefte aan woningen waar onze ouder wordende bevolking terecht kan. In zogenaamde "levensbestendige" woningen waar men volledig zelfstandig, maar ook met allerlei zorgfaciliteiten kan wonen.
Omwonenden hadden veel bezwaren ingediend, met name over het deelgebied "Park" waar deze zorgwooncomplexen gepland staan. En dan vooral over de hoogte van de geplande woonflats.Dat is begrijpelijk, maar de D66-fractie staat achter de keus om hoger en smaller te bouwen in plaats van lager en meer vierkante meters steen en beton. Daarnaast is er in de omgeving al veel hoogbouw, zodat het op deze plaats minder afsteekt dan elders.
Wel had de D66-fractie moeite met de argumenten om het kantoor van Wonen Centraal in het complex te plannen. Niet omdat er geen kantoor mag komen (dit zorgt er immers voor dat het plan financieel beter haalbaar is), maar omdat het argument van het college en Wonen Centraal onzinnig is. Het gebruikte argument is dat het prettig voor bewoners is (van de woonservicezone) om Wonen centraal dicht bij te hebben. Maar deze verhuurorganisatie heeft woningen te beheren in alle uithoeken van Alphen (waaronder een aantal andere woonservicezones), waardoor dit natuurlijk onzin is.D66 had graag gezien dat men de werkelijke drijfveren eerlijk had aangegeven, waardoor men daarover had kunnen discussiĆ«ren i.p.v. dit kul-argument te verdedigen.
Al met al kan men nu aan de slag met het ontwikkelen van de broodnodige woningen.